REGULAMIN ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH
w ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH W GIŻYCKU
§1
- Na zajęciach praktycznych jako nieodłącznej części szkoły obowiązuje Statut szkoły oraz przepisy i zarządzenia wydawane przez Dyrektora szkoły.
- Proces szkolenia praktycznego realizowany jest zgodnie z przewidzianym programem.
- Nauczyciel ma obowiązek realizowania materiału zgodnie z programem nauczania danego zawodu i dostarczenia dyrektorowi planu dydaktycznego zgodnie z terminem.
- Nauczyciel danego działu zobowiązany jest do uzupełniania tematów zajęć, frekwencji oraz bieżących ocen w dzienniku lekcyjnym na koniec danego tygodnia i informowaniu wychowawcy o zaistniałych problemach wychowawczych z uczniami.
§2
- Czas trwania zajęć uczniów oraz rodzaj stanowisk dla poszczególnych klas i grup reguluje tygodniowy plan zajęć i szczegółowy harmonogram przejść przez stanowiska.
- Szkoła nie odpowiada za wszelkie rzeczy pozostawione lub niedostatecznie zabezpieczone.
- Za wszelkie mienie pracowni gastronomicznej zagubione, nie zwrócone lub zniszczone przez uczniów na skutek nie stosowania przepisów i wskazówek odpowiada materialnie uczeń i rodzice lub opiekunowie ucznia.
- Do zajęć może przystąpić uczeń posiadający odpowiedni ubiór roboczy – w przypadku nie spełnienia tego warunku , nauczyciel danego działu podejmuje decyzję o sposobie udziału ucznia, w tym dniu w zajęciach praktycznych uwzględniając konieczność zapewnienia uczniowi bezpiecznych warunków pracy.
- W trakcie zajęć uczniowi nie wolno , bez zezwolenia nauczyciela, opuszczać stanowiska pracy ( działu) oraz uruchamiać wszelkich maszyn i urządzeń.
- Wszelkie uszkodzenia maszyn i urządzeń należy niezwłocznie zgłosić nauczycielowi.
- Uczeń jest zobowiązany prowadzić dzienniczek z zajęć praktycznych.
- Uczeń jest klasyfikowany z zajęć praktycznych jeżeli został oceniony ze wszystkich działów .Jeżeli uczeń jest niesklasyfikowany z jednego działu lub uzyskał z niego ocenę niedostateczną na koniec okresu (roku), oznacza to , że jest niesklasyfikowany lub uzyskał ocenę niedostateczną z zajęć praktycznych.
- Dla ucznia niesklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu usprawiedliwionej nieobecności szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej ( semestralnej ) oceny klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych.
- Nieobecności ucznia na zajęciach praktycznych są usprawiedliwiane w przypadku pisemnych zwolnień od rodziców, zwolnień szpitalnych i tzw. wyjazdów służbowych (Wojewódzka Komenda Uzupełnień, wezwania do Sądu, itp.).
- Każda nieusprawiedliwiona nieobecność ucznia musi być odpracowana po uzgodnieniu terminu i czasu z nauczycielem.
§3
Prawa i obowiązki
1. Uczeń ma prawo do:
- odmowy wykonania pracy w przypadku wystąpienia warunków zagrożenia dla zdrowia;
- śledzenia dokumentacji technicznej dotyczącej tematu zajęć,
- poszanowania godności własnej;
- odpoczynku w przerwie między zajęciami;
- jawnej i bieżącej oceny swojej pracy.
2. Do obowiązków ucznia należy:
- podstawowym obowiązkiem ucznia jest przestrzeganie bhp;
- zapoznanie się z regulaminem zajęć pracowni gastronomicznej, tygodniowym planem zajęć praktycznych i harmonogramem przejść;
- uczeń odpowiedzialny jest za powierzone stanowisko pracy, narzędzia i materiały;
- na zajęciach praktycznych obowiązuje strój roboczy. Przechowywanie ubioru roboczego dopuszczalne jest tylko w pomieszczeniach na ten cel przeznaczonych i odpowiednio zabezpieczonych lub każdorazowe przynoszenie z sobą .Uczeń jest zobowiązany utrzymać odzież roboczą w czystości:
- za umyśle zniszczenie lub zagubienie materiałów, narzędzi uczeń (rodzice) odpowiada całkowitą odpowiedzialność materialną;
- zauważone nieprawidłowości w działaniu maszyn i urządzeń lub uszkodzenie narzędzi należy niezwłocznie zgłosić opiekunowi warsztatowemu i wstrzymać dalsze wykonywanie pracy;
- uczeń jest zobowiązany prowadzić dzienniczek zajęć praktycznych.
- uważnie słuchać instruktaży nauczycieli i bezwzględnie dostosować się do otrzymanych wskazówek;
- mając wątpliwości przy wykonywaniu pracy, uczeń ma prawo zwrócić się po dodatkowe wyjaśnienia;
- przy końcu zajęć należy uporządkować miejsce pracy, oczyścić, zakonserwować maszyny i urządzenia;
- powstałe lub zauważone w czasie pracy usterki należy zgłosić nauczycielowi i przygotować się do instruktażu końcowego;
- pod koniec zajęć na polecenie nauczyciela oddać wszystkie prace i narzędzia;
- po zakończeniu zajęć opuścić dział i wraz z nauczycielem udać się do szatni;
- uczeń ma obowiązek przestrzegania zasad współżycia społecznego poprzez okazywanie szacunku dorosłym oraz przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności;
- ucznia obowiązuje punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć.
§4
Przepisy szczegółowe
1. Zabrania się:
- samowolnego uruchomienia maszyn bez zezwolenia nauczyciela;
- pracować uszkodzonymi narzędziami lub na maszynach nie posiadającymi osłon i koniecznych zabezpieczeń:
- wykonywać jakiejkolwiek pracy bez wiedzy nauczyciela;
- opuszczać stanowisko pracy lub przechodzić do innych działów.
§5
Kryteria oceniania i klasyfikowania uczniów z zajęć praktycznej nauki zawodu
- Ocenianie wiedzy i umiejętności wynikających z realizacji programów z zajęć praktycznych odbywa się zgodnie z przedmiotowym i wewnętrznym systemem oceniania.
- Przy wystawianiu ocen cząstkowych ( na każdy dzień zajęć ) uwzględnia się:
- punktualność oraz aktywny udział w zajęciach praktycznych;
- przestrzeganie zasad i przepisów bhp i ppoż;
- wykazanie się umiejętnością łączenia teorii z praktyką w czasie wykonywania zadań i ćwiczeń;
- umiejętność obsługi maszyn i urządzeń;
- przejawianie inicjatywy oraz pomysłowości;
- poszanowanie przyrządów pomiarowych, sprzętu, maszyn, urządzeń oraz narzędzi i materiałów;
- przestrzeganie dyscypliny pracy, właściwa organizacja stanowiska roboczego oraz zachowanie porządku, ładu i czystości;
- kultura osobista;
- prowadzenie zeszytów z zajęć praktycznych.
§6
Nagrody i kary
1. Ucznia nagradza się za:
- szczególne osiągnięcia w nauce;
- wzorową postawę.
§7
Rodzaje nagród
- Wyróżnienie przez kierownika warsztatów.
- Wyróżnienie w formie dyplomów.
- Wyróżnienie w formie listu gratulacyjnego skierowanego do rodziców ucznia.
- Wyróżnienie nagrodą rzeczową.
§8
Kary
1. Kary udziela się za:
- Nieprzestrzeganie Regulaminu Pracowni gastronomicznej i Statutu Szkoły.
2. Rodzaje kar:
- ustne upomnienie przez opiekuna;
- ustne upomnienie przez dyrektora;
- nagana dyrektora;
- skreślenie z listy uczniów decyzją uchwały Rady Pedagogicznej.
3. Od każdej kary przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od otrzymania kary.
4. Uczeń może być skreślony z listy uczniów po uzyskaniu pełnoletniości za:
- wybryki chuligańskie;
- picie alkoholu:
- kradzieże:
- inne.
5. Decyzję o skreśleniu z listy uczniów podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem przedmiotu na podstawie Uchwały Rady Pedagogicznej z pisemnym powiadomieniem rodziców.
6. Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania od kary skreślenia z listy uczniów w terminie 14 dni od otrzymania decyzji o skreśleniu do Warmińsko- Mazurskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Dyrektora szkoły.
§9
Postanowienia końcowe
1. Za wszelkie wypadki spowodowane nie przestrzeganiem regulaminu zajęć praktycznych, przepisów bhp i ppoż, Dyrekcja Szkoły, nauczyciele przedmiotu, instruktorzy nie biorą odpowiedzialności.